sobota 16. dubna 2016

Smolná sezóna/ Moïra Fowley-Doyle

Anotace: Pohřbený strach. Zakázaná láska. Z každého tajemství se může vyklubat nebezpečí a za kdejakým rohem číhá smůla. Smolná sezóna. Tohle je, co o ní víme: Přichází každý rok ve stejnou dobu. Mojí rodině se stávají zlé věci. Děje se to jen nám. Nevíme proč.

Smolná sezóna je součástí Cařina života tak dlouho, jak si jen pamatuje. Vždycky koncem října. Už spousta jejích příbuzných v tuhle dobu přišla o život. Cařina rodina je nevysvětlitelně náchylná k nejrůznějším nehodám. Proto schovávají nože, ostré hrany stolů omotávají vatou a vypínají elektrické spotřebiče – ale nehody je pronásledují na každém kroku a ze smolné sezóny se pomalu stává obsese a jejich největší strach.
Ale proč jsou takhle prokletí? Mohou se z toho začarovaného kruhu vymanit? Opojný, zničující a intenzivní příběh s opravdu šokujícím závěrem.


Už dlouho jsem nečetla žádnou knihu žánru YA a teď vím proč. Už mě to nebaví. Příběhy v tomto žánru začnou být s přibývajícím věkem pro čtenáře naivní, průhledné a ničím neobohacující.  To se mi stalo i tady u té knihy.

Kniha je o rodince s trochu zvláštními rodinnými vazbami, o dospívání, lásce, nevysvětlitelných událostech a podivném zmizení jedné dívky, kterou naši hrdinové hledají. Místo fantasy žánru bych ke knize přiřadila esoteriku. Duchařina, čakry a karma jsou snad na každé druhé stránce.

Téma je dobré, fantazie spisovatelky zvláštní. Sem, tam mi autorka lezla na nervy, hlavně její polopatické popisování čehokoliv, občas jí děj časově neladil, ráno pletla s  večerem atd... Knihu jsem přečetla za odpoledne, ale nic mi nedala a za týden už nebudu vědět, že jsem jí četla, natož o čem byla. Je zbytečně natahovaná, i když má tak málo stran, lehce předvídatelná a vlastně i dost opakující se. 

Na druhou stranu. Potěšilo mě, že jsou v knize nakousnutá složitější a dospělejší témata jakými jsou domácí násilí, sexuální obtěžování, lhostejnost dnešní doby, homosexualita a neúplná rodina. Mám ráda, když se v knihách pro mládež upozorňuje i na důležité věci, které by se neměly přehlížet a nejsou jen o prvních láskách, zkušenostech s alkoholem a podobně. Nejen díky těmto tématům se příběh stává místy velice pochmurných, tajuplným, snad i napínavým. 

Konec pro mě nebyl až tak šokujícím, jak slibuje anotace. Spíš jsem byla ráda, že se příběh ucelil, dovysvětlil a dává smysl (chvílemi to tak nevypadalo), není překombinovaný. Možná to vypadá, že jsem knihu jen zkritizovala. Nechci, aby to tak vyznělo. V kategorii YA si své fanoušky jistě najde a nejedno čtenářské oko potěší. Já si jdu spravit chuť.

Hodnocení: ***




Žádné komentáře:

Okomentovat

Jsem ráda za jakékoliv připomínky, dobré i špatné, pokud budou psané se slušností. =)



blogger template by lovebird