čtvrtek 27. listopadu 2014

V pekle plynových komor

Anotace:Autentické svědectví někdejšího člena židovského sonderkommanda v Osvětimi jednoho z mála těch, kteří osvětimské peklo přežili, a jediného, kdo podal ucelenou pravdivou výpověď o smrticí mašinérii, které musel sloužit. Shlomo Venezia se odvážil otevřeně popsat i ty nejděsivější stránky své práce a vynesl na světlo šokující podrobnosti, jež odhalují spáchaný zločin v celé jeho obludnosti. Jak konstatuje spoluautorka knihy Béatrice Prasquierová, Veneziovo svědectví je historický dokument, který vrhá světlo na nejtemnější stránku našich dějin.


Bez studu přiznám, že to byla nejtěžší kniha, kterou jsem kdy četla a ne počtem stran, těžkým jazykem, ale skutečnostmi o kterých vypráví.  Po první třetině, kdy začínalo jít do tuhého a začaly se v knize vyskytovat velmi podrobné popisy otřesných událostí, jsem si řekla, že knihu odložím, že to prostě nezvládnu. Padla na mě obrovská tíha, těžko se to popisuje. Uvědomila jsem si pak, že my o těchto událostech jen čteme, případně je hodně přikreslené vídáme ve filmech, ale lidi, o kterých kniha vypráví, tam skutečně byli, museli si vším tím peklem projít a jediné, co my teď pro ně můžeme udělat, je to, že o tom budeme číst, budeme to šířit dál a hlavně, že si to budeme pamatovat.



Přiznávám, že je těžké číst o tom co se ve vyhlazovacích táborech během druhé světové války dělo, ale pokud je to ve vašich silách, tuto knihu doporučuji. Dozvěděla jsem se spoustu věcí o absurdnosti toho systému, ale na druhou stranu i propracovanosti, zákeřnosti.

Chtěla jsem sem vložit pár ukázek, ale vytržené z kontextu by neměly takovou hloubku, tak jsem od nápadu upustila. 

Hodnocení: *****

1 komentář:

  1. Téma druhé světové války je jedno z nejtemnějších období lidských dějin. Proto mě na jednu stranu přitahuje a odpuzuje. Stále si však myslím, že je potřeba hlavně nezapomínat.

    Na mě čeká Chlapec na dřevěné bedně, tak uvidíme, jaké pocity knížka vyvolá ve mně, ale moc dobře Ti rozumím. Není lehké si připustit a uvědomit, že největší zvěrstva vzešla z lidského popudu a byla namířena proti vlastnímu druhu.

    OdpovědětVymazat

Jsem ráda za jakékoliv připomínky, dobré i špatné, pokud budou psané se slušností. =)



blogger template by lovebird