sobota 23. ledna 2016

Jako zabít ptáčka / Nelle Harper Lee

Anotace: Dnes již klasický román moderní americké literatury, za který autorka v roce 1961 obdržela Pulitzerovu cenu. Příběh justiční vraždy nevinného černocha na americkém jihu v první třetině 20. století, viděný očima dvou malých dětí. Neměnný řád světa je narušen: nevinný černoch je křivě obviněn ze znásilnění bělošky a postaven před soud. Obhájcem černocha se stává otec obou dětí, který bere tento případ jako věc své osobní cti.

Kniha Jako zabít ptáčka je často uváděna ve všech možných seznamech doporučené četby, možná i proto se mi dlouho , vyhýbala a já si jí k přečtení vybrala docela náhodou. Ačkoliv jsem netušila o čem děj knihy je, její čtení mě bavilo od prvních stránek.

Z počátku se kniha zdá velmi odpočinkově. Vypráví jí malá holčička, příběh se odehrává v úplně jiném světě než na který jsme zvyklí. Dětská nezkušenost a nevinnost dodává vyprávění lehkost, zábavu jsem nalézala v nezbedných situacích, kterých je v příběhu dosti, právě díky hlavní dětským hrdinům.
Kniha často od lehčích pasáží přechází k těm složitějším, objevuje se zde nejedna morální otázka, očima vypravěčů, jsem však dostala úplně jiný nadhled, na tom je vystavěna celá hloubka knihy-> jaký by byl náš svět bez všech předsudků. Trošku mě  mrzí, že nemám moc historických znalostí o Americe, v knize je spousta detailů a přirovnání osob, právě k historických situacím, bitvám a postavám, tím příběh získává jistě zcela nový rozměr o který jsem tím přišla. 

Četbu doporučuji především pokud máte podivného souseda, ze kterého jde tak trochu strach a nebo máte sklony "nejít s davem" a mít na vše svůj vlastní názor. =) 

Tatínek našich hlavních hrdinů a jedna z nejdůležitějších postav Atikus Finch, obhájce černocha, který beznadějný případ nevzdává, je podle mého nejkladnější a nejsympatičtější postavou, kterou jsem kdy v knize poznala. Slušnost, čestnost, trpělivost a morální zásady + to jak se staví k výchově dětí, mě strašně bavilo sledovat.

Mrzí mě, že Jako zabít ptáčka je jediných autorčiných románem, ráda bych si od ní ještě někdy něco přečetla. A musím vyzdvihnout dokonalý název knihy, pochopíte až přečtete.

Kniha byla i zfilmována, tak můžete po přečtení obě verze srovnat a dejte mi vědět, která se vám líbila více a proč. 




Hodnocení: *****

2 komentáře:

Jsem ráda za jakékoliv připomínky, dobré i špatné, pokud budou psané se slušností. =)



blogger template by lovebird