úterý 28. října 2014

Deník Anny Frankové

Anotace: Annelies Marie Franková (12. června 1929 - březen 1945) v roce 1933 s rodiči uprchla z Německa do Amsterodamu, kde se rodina od roku 1942 skrývala v půdním bytě. Dospívající Anne psala od 12. června 1942 do 4. srpna 1944 deník. Po prozrazení skrýše byla rodina odvezena do koncentračních táborů v Německu, přežil jen otec. Anne zahynula v Bergen-Belsenu. Po válce otec deník vydal, byl přeložen do mnoha jazyků a zdramatizován.

Příběh nejen o odhodlání k životu očima vyrůstající židovské holčičky, která se s rodiči ukrývá před Němci. Podle skutečné události.


Před nedávnem jsem si prošla takovou malou knižní krizí, kdy jsem sice měla co číst, ale nějak jsem se nemohla dopracovat k tomu, abych některou z knih dočetla. Rozhodla jsem se tedy sáhnout po něčem, co mě bude zaručeně bavit. Jasné bylo téma druhé světové války. Myslím si, že člověk, především mladý člověk, by se měl snažit o tomto období dozvědět co nejvíce. Dlouho jsem si brousila zuby na Deník Anny Frankové a tak jsem se do něj pustila. Knížka svůj účel splnila na 99%, dočetla jsem ji, dokonce za dva dny, obohatila mě, nemohla jsem se odtrhnout a mrazilo mě při ní.


Zhruba v polovině knížky mi proběhlo hlavou, proč takové knížky nejsou v povinné četbě, pak mi ale došlo, že se vlastně povinné četbě také vyhýbám jako čert kříži a měl by si každý vybrat, s čím a jak chce trávit svůj čas. Já jsem ráda, že jsem strávila nezapomenutelné okamžiky s Annou a dalšími sedmi lidmi, kteří se v Nizozemsku schovávali, před tvrdým osudem židů. Fascinovalo mě, jak se Anny příspěvky v deníku za ty roky změnily, jak byly vyzrálé, jakým museli všichni ukrytí  čelit podmínkám, jak dlouho se tam vydrželi skrývat i to, jak krátká doba chyběla k tomu, aby všichni přežili. Při čtení takových knih si člověk uvědomí, jak dobře se má, že by si měl mnohem více vážit teplé vody, elektřiny, jídla které má, ale i suché a pohodlné postele, soukromí, svobody pohybu a v neposlední řadě svých bližních…

Deník vlastně o druhé světové válce téměř vůbec není, samozřejmě se zabývá událostmi, které donutili nejen tuto rodinu k ukrývání, ale jinak je to deník dospívající dívky, která řeší trable jako každá jiná taková dívka. Proč si s rodiči nerozumí, jaká bude její první láska, změny v chování atd.


Hodnocení: *****

Žádné komentáře:

Okomentovat

Jsem ráda za jakékoliv připomínky, dobré i špatné, pokud budou psané se slušností. =)



blogger template by lovebird