středa 29. června 2016

Tady je ráj - Svědectví o životě v Severní Koreji / Hjok Kang

Anotace: Otřesné svědectví o životě v komunistickém ráji, kde se naprosto zhroutila ekonomika a obyvatelé umírají hladem (při hladomoru v letech 1993–1994 zahynuly podle odhadu dva miliony lidí). Autor vypráví o unifikovaném bydlení, škole s krutými tresty, funkcionářském kastovnictví. Děsivé jsou jeho vzpomínky na hladomor, kdy se každý staral jen sám o sebe a mrtví zůstávali ležet celé hodiny na ulicích bez povšimnutí. Lidé vařili polévku ze stromové kůry, chytali krysy, docházelo dokonce ke kanibalismu. V roce 1988 se Hjokovi rodiče rozhodli uprchnout do Číny. Působivé svědectví o nelidském režimu.



Mám pro vás doporučení na další fascinující čtení. Nepřijde vám divné, používat superlativy v souvislosti s něčím otřesným? Už jsem se několikrát přistihla, jak o něčem historicky skutečném a tragickém, píšu, že to bylo úžasné a super čtení a všem to doporučuji. Při tom, mě po celou dobu vnímání příběhu mrazilo a bylo mi ze všech událostí a skutečností úzko. Je zbytečné v tomto hodnocení popisovat o čem kniha je, název s anotací mluví za vše. Chtěla bych zkráceně vyjádřit mé pocity během a po dočtení této knihy.

Od malinka vyrůstám v demokracii, samozřejmě slýchám a vídám mnoho informací o tom, jaké to bylo za vlády komunistů, ale je to jedna z těch situací, kterou dokud nezažijete, úplně jí nevnímáte a nedokážete si jí představit, případně jen zkresleně. Všude kolem mě je dostatek jídla, oblečení, přehršel televizních a rozhlasových stanic, otočím kohoutkem a teče teplá voda. Co si budeme povídat, každý z nás občas tímhle vším trochu plýtvá… Můžu rozhodnout o svém vzdělání, práci, bydlení, co budu číst, psát… Samozřejmě vím, že to takhle není všude na světě, ale já tu možnost volby mám. Stačí si však přečíst na wikipedii stránku o Severní Koreji a hned mi chutná o trochu méně. Jídlo a oblečení na příděl, nemožnost výběru, šílená chudoba, neinformovanost, obrovské společenské rozdíly, pracovní tábory… Jediné co stát zajímá je, jak mu daný obyvatel je prospěšný. Nejhorší na tom všem je, že obyvatelé v této zemi žijí pod jakýmsi poklopem. Nedostávají se k nim žádné informace z venčí, vláda má silnou propagandu a oni si myslí, že všude jinde na světě se lidem žije mnohem hůř a oni vlastně žijí v ráji.

Těžko říct, že je tu nějaká šance na změnu, můžeme jen doufat, že k nám se tento režim už nevrátí. Každý z vás jistě posoudí lépe, než já, jestli je pro vás daná kniha vhodným čtením. Pokud se ke čtení rozhodnete, buďte si jisti, že vás četba poznamená.

Hodnocení: *****

Žádné komentáře:

Okomentovat

Jsem ráda za jakékoliv připomínky, dobré i špatné, pokud budou psané se slušností. =)



blogger template by lovebird